Reklamı gizle

Fazla Tuz İnsülin Direncini Geliştiriyor

3 Aralık 2016
4.907

fazla-tuz-insulin-direncini-gelistiriyor

Özellikle şeker hastalarının beslenme esnasında sofra tuzunu az kullanması gerekiyor. Bunun yanında, sodyumun yoğun olduğu içeceklerden de kaçınmak gerekir.

Tuz fazla kullanıldığı zaman insülin direncinin gelişmesine sebep olmaktadır. İnsülin direnci ise birçok hastalığa temel oluşturur. Çağımızın önemli hastalıklarından biri olan kalp krizi de bu hastaların arasında bulunur. Bunun dışında; karaciğerde yağlanma, damar sertliği, tansiyon, meme ve rahim kanseri gibi hastalıkların gelişmesinde de oldukça önem teşkil ediyor.Erkeklerde kalın bağırsak kanseri ve prostat gelişiminde de etkilidir.İnsülin direnci teşhis edilen kişilerin kesinlikle tedavi edilmesi gerekmektedir, tedavi yoluyla birçok hastalıktan korunmak mümkündür.

Süt Kan Şekerini Düşürüyor

Boston’daki Harvard School of Public Health’de görevli bilim adamı Dariush Mozaffarian ve ekibi, 3736 kişinin katıldığı ve esasında kalp ve dolaşım bozukluklarının risk etkenlerini belirlemek için yapılan uzun dönemli araştırmayı inceledi. Bilim insanları, bu araştırmanın bilgilerini kullanarak katılımcıların şeker hastalığı riskini belirlemek için kan şekeri ve insülin değerlerini, bunun yanında kandaki çeşitli yağ asitlerinin oranlarını incelediler.Analizler ve incelemeler neticesinde, kandaki trans palmitoleik asit oranı arttıkça, kolesterol, enfeksiyon ve özellikle şeker hastalığı riskinin düştüğü saptanmıştır. Bilim insanları, trans palmitoleik asidin vücut tarafından üretilmediğini ve yalnızca süt ürünlerinin tüketilmesiyle alındığını belirttiler. Ekip başkanı Mozaffarian, bu yağ asidinin tip 2 diyabet riskini yüzde 60’a dek düşürebildiğini saptadı.Bundan sonraki araştırmalarda trans palmitoleik asidin ne şekilde etki ettiği ve şeker hastalığı tedavisinde nasıl kullanılacağının araştırılacağını söyleyen Mozaffarian, şimdiye dek süt ve süt ürünlerini bolca tüketen insanlarda şeker hastalığının hastalığının oldukça az olarak kendini gösterdiğini, fakat bunun sebebinin tam olarak açıklanamadığını da belirtti.

Şekeri Düşüren Besinler

Kan şekeri seviyesini stabil tutmak ya da kontrol altına alıp yavaş yükselmesini sağlamak adına tavsiye edilen besinler, aynı zamanda zayıflamaya da yardımcı olarak fazla kiloların yol açtığı kalp hastalıkları ve yüksek tansiyon riskini azaltır. Bu besinlerden bazıları:

Keten Tohumu: Yüksek oranda besin lifi ve sağlıklı yağ asidi barındıran keten tohumu şekeri düşürmek için uygun bir besindir. Keten tohumu bunların yanında, sağlıklı yağ asitleri olan ve vücudun üretmediği pmhe-3 ve omega-6 yağ asitleri ile genel sağlığa fayda sağlar.

Badem: Sağlıklı yağ ve protein açısından zengin olan fındık metabolizmayı sağlamlaştırarak, insülin direncinin kontrol edilmesi için yardımcı olur. Bu özelliği sebebiyle şeker hastalığı riskini azaltmak adına günde 10-15 tane badem tüketilmesi tavsiye edilir.

Tarçın: Kötü kolesterol şeklinde bilinen “düşük yoğunluklu kolesterol”ü düşürmek adına etkili bir baharat olan tarçın bunların yanında insülin etkisini taklit eder ve kan şekerinin düzenlenmesi için fayda sağlar. Düzenli olarak günde yarım çay kaşığı tarçın tüketmek kan şekeri seviyesini ortalama %20 oranında düşürmektedir. Kan inceltici ilaç kullanılıyor ise tarçın kullanmaya başlamadan önce doktora danışılmalıdır.

Tatlı Patates: Düşük glisemik indeks değerine sahip olan tatlı patates kan şekerini sabit tutan besinler içinde kendine bir yer bulmuştur. Tatlı patates tüketildiğinde kan şekerini yavaş yavaş yükseltir ve uzun bir süre aynı seviyede kalmasını sağlar bu şekilde de açlık hissi yaşanmasını önler.

Limon ve Elma Sirkesi: Asitli limon ve elma sirkesi yüksek karbonhidratlı yemeklerle beraber tüketildiği zaman glisemik indekslerinin düşmesi için fayda sağlar. Şayet glisemik indeksi yüksek besinlerde meydana gelen bir öğün yenilecek ise, aynı öğünde limon ve sirke tüketmek, yemek ardından kan şekerinin aşırı yükselmesini önleyecektir.

Glisemik İndeksi Düşük Bazı Besinler

Glisemik indeks, besinlerin tüketilmesindan sonra, kan şekerini ne kadar çabuk yükselttiğini gösteren bir “değer” listesidir. Düşük GI değerine sahip besinler kan şekerini daha yavaş yükseltir, sağlıklı olarak kabul edilir. Dolayısıyla kilo vermek için faydalıdır. Yüksek GI değerine sahip besinler sağlığa zararlı değildir fakat kan şekerini aniden yükseltir ve özellikle şeker hassasiyeti olan hastalarda çeşitli problemlere yol açabilir. Örneğin; C vitamini açısından zengin olan portakal suyunun vücuda pek çok faydası bulunur ancak, şekeri 1 kase yulaftan çok daha kısa sürede yükseltebilir. Bu, karbonhidratın çeşidi ve besin lifi ile yakından ilgilidir.

  • Az yağlı yoğurt
  • Soya sütü
  • Az yağlı süt
  • Müsli
  • Kepek
  • Çavdar
  • Buğday
  • Bezelye
  • Havuç
  • Patlıcan
  • Brokoli
  • Karnabahar
  • Lahana
  • Mantar
  • Domates
  • Biber
  • Marul
  • Yeşil fasulye
  • Soğan
  • Kiraz
  • Erik
  • Greyfurt
  • Şeftali
  • Elma
  • Armut
  • Kuru kayısı

Glisemik İndeksi Yüksek Bazı Gıdalar

Bu listede yer alan besinler, tüketildikten sonra kan şekerinin çabuk yükselmesine yol açar bu sebeple de şeker sorunu yaşayan kişilerin uzak durması tavsiye edilir.

  • Pirinç gevreği
  • Beyaz ekmek
  • Baget
  • Kabak
  • Karpuz
  • Kavun
  • Patates kızartması
  • Beyaz pirinç
  • Dondurma

Dikkat Edilmesi Gerekenler

Kan şekerini aniden yükselten besinlerle beslenmek, bir süre sonra vücudun insüline karşı direnç kazanmasına ve bu sebeple de tip 2 diyabete yol açabilir. Tip 2 diyabet, eski ismi ile “yetişkin diyabeti” günümüzde çocuklarda da ortaya çıkmaktadır. Bunun yanında besin değeri düşük, basit karbonhidratlar glikoz depolanmasına sebep olur ve bunun neticesi olarak öğrenme yetisi azalabilir ve hafıza olumsuz şekilde etkilenebilir. Kan şekeri, aniden yükseliyorsa ve dengeli beslenilmediği düşünülüyor ise bir uzmana danışmalı ve kişiye uygun bir diyet programı konusunda bilgi almak gerekebilir.

Yorumlar